Световният пазар на веган шоколад възлиза на 585,8 млн. долара през 2022 г., като според последните проучвания се очаква до 2032 г. секторът да достигне стойност от 2 млрд. долара.
Докладът на Allied Market Research предвижда годишен темп на разрастване от над 13% за следващите десет години, като водещи на пазара са потребителите от САЩ, тъй като познанията им по етични и здравни въпроси, свързани с производството и компонентите на веган шоколада, продължават да се увеличават.
В доклада на компанията обаче се споменава, че растежът на пазара на веган шоколад може да бъде ограничен поради ниския му производствен капацитет. Но все по-широкото разпространение на веганството и растителните диети вероятно ще предостави възможности за растеж и разширяване на пазара на веган шоколад от 2023 до 2032 г.
Проучването на компанията потвърди, че пандемията от Ковид-19 е оказала положително въздействие върху глобалния растеж на пазара на веган шоколад. По време на пандемията е имало по-голяма загриженост за здравето и благосъстоянието на потребителите, което е довело до увеличаване на търсенето на веган продукти. Всъщност това се вижда и от популярността на предизвикателството "Veganuary" през януари, което включва опит за изцяло веган диета в продължение на един месец.
През последното половин десетилетие секторът на веган шоколадовите изделия бележи непрекъснат ръст с въвеждането на няколко нови марки и големи сладкарски корпорации, които пускат продукти точно в тази категория.
Така например, KitKat пусна на пазара своите V-барове. Новият KitKat V е разработен от шоколадови експерти в центъра за изследване и развитие на сладкарството на Нестле в Йорк, Великобритания, в продължение на две години. Млякото в оригиналния KitKat е заменено с алтернатива на оризова основа и все още предлага хрупкавата вафла и гладката шоколадова текстура, които потребителите познават и обичат. По време на изследователската и развойната дейност Nestlé изпробва много алтернативи без мляко, включително овес, соя и бадеми, преди да се спре на формулата на основата на ориз.
"Миналата година взехме решение да произвеждаме KitKat V в нашите производствени съоръжения за научноизследователска и развойна дейност, за да можем да представим продукта на рафтовете много по-бързо и да го тестваме с нашите потребители", казва в изявление Луиз Барет, ръководител на Центъра за технологии на сладкарски изделия на Нестле в Йорк. " Отговорът на потребителите беше огромен и сега сме развълнувани да го пуснем на пазара в много по-широк мащаб."
Къде можете да намерите веганския KitKat?
Новият веган KitKat ще се произвежда в сладкарския завод на Nestlé в Хамбург, Германия, и ще се продава в 15 страни в Европа, включително Германия, Обединеното кралство, Франция, Австрия, Дания, Швеция, Финландия, Латвия, Литва, Естония, Гърция, Португалия, Полша, Унгария и Нидерландия.
Според компанията KitKat V има 18% по-нисък въглероден отпечатък в сравнение с традиционния млечно-шоколадов KitKat през целия му жизнен цикъл от фермата до потребителя. Това се дължи на изцяло растителните му съставки, които сега потребителите търсят.
Големи марки се включват във веганския шоколад
Навлизането на Нестле в производството на веган шоколад следва въвеждането на подобни продукти от други големи брандове. Швейцарският шоколатиер Lindt & Sprungli пусна на пазара веган шоколадови блокчета Lindt Classic Recipe Oatmilk, направени от овесено мляко и бадемова паста. Те вече се предлагат в САЩ и Канада в три разновидности (Original, Hazelnut и Salted Caramel), а в Обединеното кралство – в два вкуса Smooth и Hazelnut.
Миналата година The Hershey Company също пусна на пазара първите си веган шоколадови блокчета, направени на основата на овесено мляко, в ограничен брой магазини, включително в избрани обекти на Target. Баровете Hershey's Oat Made се предлагаха за ограничен период от време във вкусове като Classic Dark и Extra Creamy Almond & Sea Salt, като всеки бар на основата на овесено мляко беше ясно обозначен като веган.
*Използвано изображение: източник Nestlé